جنجال بر سر سخنان اوباما در رابطه با ايران

LOGO

تمام مقصد ما مکتب ماست
  • سه شنبه 4 مهر 1391برچسب:, - 21:5
  • دسته بندی : <-PostCategory->
  • نویسنده: مهدی جعفری

 

obama iran
ايران اكونوميست :سخنان باراك اوباما در مصاحبه‌اي با يك شبكه‌ تلويزيوني كه از نظر برخي در طول آن براي اولين بار به صراحت درخواست رژيم صهيونيستي براي تعيين خط قرمز دررابطه با برنامه هسته‌يي ايران را رد كرده است با انتقاد جمهوريخواهان روبرو شد و كاخ سفيد را وادار كرد درباره‌اش توضيحاتي ارايه كند.
 
به گزارش ايسنا، باراك اوباما رييس جمهور آمريكا در مصاحبه با شبكه خبري «سي.‌بي.اس» در پاسخ به سوالي درباره ميزان فشاري كه از جانب بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي براي تعيين خط قرمز عليه ايران به واشنگتن وارد مي‌شود گفت: من همواره گفت‌وگوهايي با نخست‌وزير نتانياهو داشته‌ام. من اصرار نتانياهو مبني بر اينكه ايران نبايد به سلاح هسته‌يي دست يابد چون اين امر ما، اسراييل و جهان را تهديد خواهد كرد و آغازگر رقابت تسليحات هسته‌‌يي خواهند بود، درك مي‌كنم و در آن سهيم هستم.

 

 

وي در برابر اصرار گزارشگر برنامه «60 دقيقه» مبني بر اينكه فشاري را از جانب نتانياهو و در زمان انتخابات احساس مي‌كند يا خير افزود: وقتي مساله به تصميمات امنيت ملي ما مربوط شود، هر فشاري كه من احساس كنم فقط به اين مربوط مي‌‌شود كه براي مردم آمريكا چه چيزي مناسب است. من درصدد هستم جلوي هر سر و صدايي كه آنجا است را بگيرم.

 

وي افزود: اكنون من تعهد، نه فشار بلكه تعهدي را احساس مي‌كنم براي اينكه اطمينان دهم كه با اسراييل درباره اين مسايل مشورت نزديكي داريم؛ زيرا اين امر به شكل عميقي بر‌ آنها تاثير مي‌گذارد.

 

رييس جمهور آمريكا بدون اشاره به تهديدهاي مستقيم و غيرمستقيم رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران افزود كه ايران «چيزهايي وحشتناك گفته است كه موجوديت اسراييل را مستقيما تهديد مي‌كند» گزارشگر سي.بي.اس به سخنان ميت رامني، رقيب جمهوري‌خواه اوباما در انتخابات رياست جمهوري كه او را پس از حوادث بنغازي به باد انتقاد گرفته اشاره كرد و گفت كه رامني گفته است رييس جمهور بايد در مورد ايران تهاجمي‌تر باشد و دوستان آمريكا موضعش را نمي‌دانند و دشمنانش آن را ضعيف مي‌پندارد.
  
 
اوباما در اين خصوص با ذكر اينكه هر آنچه درباره سياست‌ خارجي‌ خود اعلام كرده بود نظير پايان دادن به جنگ در عراق، تعقيب القاعده و كشتن بن لادن را انجام داده است افزود: من سياست خارجي خود را به مرحله اجرا در آورده‌ام و اين چيزي است كه مردم آمريكا كاملا با آن موافقند. پس اگر فرماندار رامني گمان مي‌كند كه بايد جنگ ديگري را آغاز كنيم، بايد چنين حرف‌هايي را بزند.
 
براساس اين گزارش، سخنان اوباما در جريان اين مصاحبه باعث شد مورد انتقادات شديد واقع شود و منتقدين گفتند كه او جايگاه تل‌آويو به عنوان متحد نزديك آمريكا را تنزل داده و تهديدي كه به ادعاي آنها از جانب ايران احساس مي‌شود را كوچك جلوه داده است.
 
با اين حال كاخ سفيد به دفاع از خود پرداخت و فيليپ جي‌كارني، دبير مطبوعاتي كاخ سفيد اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي در واقع «نزديك‌ترين متحد (آمريكا) در منطقه است و آمريكا در نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي درباره ايران سهيم است.»
 
ستاد انتخاباتي رامني بلافاصله سخنان اوباما را گواه اهميت قابل نشدن براي «امنيت نزديك‌ترين متحد (آمريكا) در خاورميانه» خواند و اريك كانتور، رهبر اكثريت مجلس نمايندگان نيز در مصاحبه‌اي گفت كه اوباما «نگراني دولت يهود از رفتن ايران به سمت سلاح هسته‌يي را "سر و صدا" خواند». البته وي به وزارتخانه تسليحات اتمي رژيم صهيونيستي كه كل منطقه را تهديد مي‌كند اشاره‌اي نكرد.
 
در هر اين حال ستاد اوباما حملات جمهوريخواهان به مصاحبه‌ او را همان «سر و صدايي» خواند كه اوباما در جريان مصاحبه به آن اشاره كرده بود و تاكيد كرد كه منظور رييس جمهور آمريكا اين بوده است كه «اجازه نخواهد داد سر و صداي سياسي فصل انتخابات او را از تصميماتي جدي كه بايد به عنوان فرمانده كل قوا اتخاذ كند، منحرف‌ سازد» و اين شامل حمايت از امنيت تن‌آويو و اطمينان يافتن از اين مساله است كه ايران به سلاح هسته‌يي دست پيدا نكند.
 
اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه آژانس بين‌المللي كه تمام فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را تحت نظر و بازرسي دارد هيچگونه مدركي مبني بر اين كه ايران برنامه هسته‌يي نظامي را دنبال مي‌كند ارائه نكرده است.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: <-TagName->

لینکستان

درباره ما


مهدی جعفری ٍ به سایت ریاضی مکتبی خوش آمدید. برای امکانات بیشتر در سایت عضو شوید. باتشکر مدیریت سایت و تیم VMM
ایمیل : mahdijafari1996@yahoo.com


آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 345
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

پرچم