آمریکا در صورت حمله با حملات مستقیم و غیرمستقیم ایران غافلگیر می‌شود.

LOGO

تمام مقصد ما مکتب ماست
  • شنبه 8 مهر 1391برچسب:, - 16:11
  • دسته بندی : <-PostCategory->
  • نویسنده: مهدی جعفری

  آمریکا در صورت حمله با حملات مستقیم و غیرمستقیم ایران غافلگیر می‌شود

خبرگزاری فارس: تیمی از مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا و مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا در گزارشی به بررسی هزینه‌ها و مزایای حمله احتمالی نظامی به ایران پرداخته است.

خبرگزاری فارس: آمریکا در صورت حمله با حملات مستقیم و غیرمستقیم ایران غافلگیر می‌شود

 
 
 
 
 

به گزارش فارس، یک گروه از مقامات نظامی و سیاسی سابق آمریکا در گزارشی تفصیلی، هزینه‌ها و دستاوردهای اقدام نظامی علیه ایران را مورد بررسی قرار داده اند.

این گزارش توسط چندین نفر از مشاوران صاحب نام امنیت ملی آمریکا، مقامات نظامی و اطلاعاتی و دیپلمات‌های برجسته آمریکایی تهیه شده است.

به‌علاوه جمهوری‌خواهانی مشهور همچون سناتور سابق ایالت نبراسکا چاک هگل، نماینده سابق تجاری کارلا هیلز و معاونان سابق وزارت خارجه آقایان جان ویتهد و ریچارد آرمیتاژ نیز در تهیه این گزارش سهیم بوده‌‌‌‌اند.(اسامی کامل این افراد و امضای آنها در پایان گزارش آمده است).

بحث اقدام نظامی علیه ایران یکی از چالش‌های مهم حال حاضر آمریکا در نظام بین الملل است.

نویسندگان این گزارش برای اثرگذاری بیشتر، این گزارش را بدون نتیجه گیری نهایی و بدون توصیه به پایان رسانده‌اند و فقط به ذکر برخی پیش نیازها و تفکر درباره استفاده از نیروی نظامی علیه ایران پرداخته‌اند.

این مقاله با توجه به فرضیات درباره توان اقدام نظامی برای دستیابی به اهداف آمریکا تلاش می‌کند پایه و اساسی در زمینه استفاده بالقوه از نیروی نظامی علیه ایران فراهم کند.

نویسندگان گزارش اعتقاد دارند که این گزارش سندی در راستای حمایت از حمله به ایران نیست بلکه برعکس اقدامی در جهت سیاست‌‌‌‌زدایی از موضوعی بسیار پرهزینه است و شامل تحلیل‌ها و نقطه نظراتی است که باید پیش از حمله به ایران آن‌ها را مدنظر قرار داد.

این گزارش که توسط گروهی از هر دو حزب آمریکا تهیه شده است، تاکید می‌کند که اقدام نظامی باید به عنوان آخرین گزینه در نظر گرفته شود و در بخشی از آن آمده است که؛ بدون بررسی دقیق مزایا و هزینه‌‌‌‌های اقدام نظامی احتمالی علیه ایران نمی‌‌‌‌توان به شکلی منطقی به بررسی دقیق نتایج اقدام نظامی بر روی استراتژی مرتبط با ایران پرداخت.

این گزارش می‌نویسد؛ طبق اظهارات مقامات آمریکا، هدف اقدام نظامی علیه ایران جلوگیری از دستیابی به سلاحهای هسته‌ای است اما به باور ما و براساس یافته‌های این گزارش تحقق این هدف از طریق اقدام نظامی متکی بر حملات هوایی و تحت پوشش حملات سایبری و عملیات مخفیانه و استفاده از نیروهای ویژه محقق نمی‌شود.

در این گزارش آمده است؛ بعد از بررسی چندین مورد مطالعه مختلف در مورد این موضوع حساس، ما به این نتیجه رسیدیم که حملات نظامی گسترده توسط آمریکا به تنهایی یا به همراه اسرائیل فقط می‌تواند بعضی از تاسیسات مهم هسته‌ای را تخریب کند و برنامه هسته ای ایران را چند سال به تاخیر بیندازد.

این درحالیست که براساس یافته های این گزارش، حمله نظامی اسرائیل به تنهایی حداکثر دوسال می‌تواند برنامه هسته ای ایران را عقب براند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ به باور ما، اسرائیل نمی‌تواند موفقیت خود در حمله به تاسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را در مورد ایران هم تکرار کند.

این مساله چند دلیل موجه دارد؛ تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار متعدد و همچنین بسیار پراکنده هستند و یکی از مهمترین آنها در اعماق کوه‌ها احداث شده است. در صورت عدم توافق در مورد حل و فصل موضوع هسته ای ایران بعد از شروع حمله اسرائیل یا آمریکا(که به عقیده نویسندگان احتمال حل و فصل سیاسی در حد صفر است) حملات باید دوباره و دوباره از سر گرفته شود.

این درحالیست که در داخل آمریکا نیز فقدان اجماع و شفافیت لازم درباره آنچه که هدف آمریکا از حمله نظامی به ایران خوانده شده است وجود دارد.

بنابراین برای تحقق اهداف اعلام شده و حصول اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نمی یابد آمریکا باید چندین سال از هوا و دریا به ایران حمله کند.

اما اگر هدف آمریکا تغییر رژیم در ایران یا جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه است نیاز دارد تا از نیرویی قابل توجه برای اشغال بخشی یا تمام ایران استفاده کند. با توجه به اندازه و جمعیت ایران، آمریکا نیاز دارد تا از منابع و افرادی بیش از «تمام نیروها و منابعی استفاده کند که طی 10 سال در افغانستان و عراق استفاده کرده است».

در این گزارش هزینه‌‌‌‌ها و مزایای حمله به ایران نیز به دقت و به تفکیک بررسی شده است.

این گزارش در توضیح هزینه های جنگ علیه ایران می آورد؛ ما معتقدیم که هزینه‌‌‌‌های منافع آمریکا در جهان از اقدام نظامی علیه ایران در دراز مدت احساس خواهد شد و هزینه‌‌‌‌های مرتبط با اقدامات انتقام‌‌‌‌جویانه ایران نتایجی مهلک برای ثبات منطقه‌‌‌‌ای و جهانی از جمله ثبات اقتصادی به بار خواهد آورد.

هزینه های اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران به تفکیک عبارتند از:

اقدام مستقیم نظامی ایران علیه آمریکا

درحالی که بعضی از مقامات و مشاوران کاخ سفید معتقدند که ایران برای جلوگیری از گسترده شدن درگیری‌ها عقب نشینی می‌کند ما معتقدیم که ایران اگر مورد حمله قرار بگیرد اقدام مستقیم نظامی انجام می‌دهد و قادر است هزینه‌های زندگی در آمریکا را افزایش دهد، به تاسیسات آمریکا در منطقه آسیب بزند و منافع آمریکا در عراق، افغانستان و خلیج فارس و دیگر نقاط جهان را خدشه دار کند.

حمله ایران علیه اسرائیل

ایران در هر صورت اسرائیل را مسئول بخشی از حمله می‌داند حتی اگر اسرائیل در جنگ شرکت نداشته باشد.

ایران می‌تواند اسرائیل و تاسیسات نظامی و هسته‌ای این کشور از جمله سایت «دیمونا» را با حملات مستقیم خود تخریب کند.

اقدام غیرمستقیم ایران

حملات نیروهای حزب الله و شبه نظامیان تحت پوشش حمایت نیروهای ایران از جمله نیروهای سپاه قدس و سپاه پاسداران می‌تواند حتی بیشتر از حملات مستقیم به منافع آمریکا و اسرائیل ضربه بزند.

استفاده از موشک و حملات راکتی توسط نیروهای مقاومت بخشی از حملات غیرمستقیم ایران است. حزب الله لبنان می‌تواند موشک ها و راکت‌های خود را در جنوب لبنان مستقر کند و این اقدام منجر به گسترده تر شدن دامنه درگیری و بروز جنگ منطقه ای خواهد شد.

شکاف در اتحاد جهانی علیه برنامه هسته‌‌‌‌ای ایران

ما معتقدیم که اگر به تاسیسات هسته ای ایران در صورت عدم وجود اجماع بین المللی و ائتلاف چند جانبه حمله شود حمایت از تحریم‌های غرب علیه ایران نیز به شدت تضعیف خواهد شد. فروش تسلیحات به ایران که در حال حاضر تحریم است از سر گرفته خواهد شد و ممکن است مواد ساخت سلاح‌های هسته ای نیز به ایران فروخته شود.

افزایش احتمال تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای

ما معتقدیم که حمله به ایران امکان دستیابی به یک راه حل سیاسی را برای همیشه از بین می‌برد. در واقع ما معتقدیم که حمله به ایران انگیزه‌های این کشور را برای ساخت بمب اتمی افزایش می‌دهد و ایران را برای خروج از معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای(ان پی تی) مصمم می‌کند.

 

بی‌‌‌‌ثباتی اقتصادی و سیاسی جهانی

حمله به ایران باعث بی ثباتی اقتصادی جهان می‌شود و باعث وقوع اختلال‌های امنیتی و اختلال در جریان انرژی و آسیب به وجهه جهانی آمریکا می‌شود و با توجه به اوضاع اقتصادی آمریکا صدها میلیارد دلار بار اضافه روی دوش این کشور خواهد گذاشت.

این درحالیست که درگیری منجر به افزایش قیمت نفت و اختلال بیشتر در جریان انتقال انرژی در اقتصاد جهانی خواهد شد.

 

آسیب به وجهه جهانی آمریکا و افزایش تهدید گروههای ضد آمریکایی در جهان

اقدام نظامی آمریکا که به احتمال زیاد یکجانبه و بدون اجماع جهانی صورت خواهد گرفت اتحاد مسلمانان و گروه‌های ضد آمریکایی را تقویت می‌کند. حمله به یک کشور مسلمان می‌تواند باعث افزایش توان گروه‌های مسلمان در سراسر جهان حتی در میان مسلمانان سنی مذهب شود.

 

این گزارش در ادامه به بررسی مزایای اقدام نظامی علیه ایران برای آمریکا می‌پردازد.

در این بررسی برخی از مزایای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران عبارتند از:

*آسیب رسانی یا نابودی تجهیزات عمده و شناخته‌‌‌‌شده غنی‌‌‌‌سازی اورانیوم ایران

* آسیب به توان نظامی ایران

*نشان دادن جدیت و اعتبار آمریکا در مبارزه با گسترش سلاحهای هسته ای 

*کمک به جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌‌‌‌ای.

 

نویسندگان این گزارش که از هر دو حزب آمریکا هستند، به‌علاوه رهبران آمریکا، انگلستان، روسیه و چین و روسای اطلاعاتی و امنیتی سابق اسراییل (مانند میر داگان رییس سابق موساد، بنیامین بن آلایزر وزیر دفاع سابق اسراییل، افراییم هالوی رییس اسبق موساد و یووال دیسکین رییس سابق امنیت داخلی اسراییل و بسیاری دیگر) به روشنی مخالفت خود با حمله به ایران را اعلام کرده‌‌‌‌اند چرا که این امر نتایجی جبران ناپذیر هم برای منطقه و هم جهان خواهد داشت؛ در چنین شرایطی نباید از پروژه غیرواقع‌‌‌‌بینانه و دیوانه‌‌‌‌وار نتانیاهو برای حمله به ایران دنباله‌‌‌‌روی کرد.

 

اسامی مقامات آمریکایی که در تهیه این گزارش سهیم بوده اند و زیر این گزارش را امضا کرده اند:

مورتون آبرامویتز: سفیر سابق آمریکا در تایلند

ریچارد آرمیتاژ: معاون سابق وزارت خارجه آمریکا

الن لیپسون: مدیر مرکز مطالعات استیمسن

جسیکا ماتئوس: رئیس بنیاد کارنگی

ساموئل برگر: مشاور امنیت ملی آمریکا

برنت اسکوکرافت: مشاور امنیت ملی آمریکا

زبگینو برژینسکی: مشاور صاحب نام امنیت ملی آمریکا

گرگوری نیوبولد: ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا

نیکلاس برنز: دیپلمات برجسته آمریکا

استفن چنی: رئیس آکادمی نظامی آمریکا در آرلینگتون

سام نون: حقوقدان و سیاستمدار آمریکایی

توماس پیکرینگ سفیر پیشین سازمان ملل

ادوارد جرجیان: سفیر سابق آمریکا در سوریه و اسرائیل

پاول پیلار: مقام سابق سازمان اطلاعات آمریکا

جو سستاک: ژنرال بازنشته نیروی دریایی آمریکا

جیمز دوبینز: سفیر سابق آمریکا در اروپا و معاون سابق وزارت خارجه

دریادار ویلیام فالون

لسلی گلب: عضو شورای روابط خارجی آمریکا

چاک هگل: سناتور سابق ایالت نبراسکا

پاول وولکر: اقتصاد دان برجسته آمریکایی

لی همیلتون: عضو سابق مجلس نمایندگان آمریکا

لاری ویکلسون: ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا

کارلا هیلز: وکیل و حقوقدان آمریکایی

فرانک کارنی: ژنرال سابق ارتش آمریکا

تیموتی رایت: سناتور سابق ایالت کلرادو

فرانک ویسنر: دیپلمات سابق آمریکایی

دانیل کورتزر: سفیر سابق آمریکا در اسرائیل

ویلیام لوئرز: سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا

آنتونی زینی: ژنرال سابق ارتش آمریکا

انتهای پیام/م.ص


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


برچسب‌ها: <-TagName->

لینکستان

درباره ما


مهدی جعفری ٍ به سایت ریاضی مکتبی خوش آمدید. برای امکانات بیشتر در سایت عضو شوید. باتشکر مدیریت سایت و تیم VMM
ایمیل : mahdijafari1996@yahoo.com


آمار وبلاگ:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 345
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1

پرچم